عمل لیپوماتیک چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل لیپوماتیک چیست

امروزه روش های بسیار متنوع و متفاوتی در دنیای پزشکی و زیبایی وجود دارد که می توانند در رسیدن به وزن و اندامی ایده آل موثر باشند. هر کدام از این روش ها با توجه به میزان چاقی و اضافه وزن فرد و همین طور تشخیص پزشک و علایق خود شخص متغیر خواهند بود. یکی از جدیدترین و کاربردی ترین روش های لاغری و دستیابی به تناسب اندام، انجام عمل لیپوماتیک است.اما سوال بسیاری از افراد این است که اصولا عمل لیپوماتیک چیست و چگونه صورت میگیرد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به طور مفصل به معرفی این عمل و هر آنچه که در این زمینه باید بدانید بپردازیم.

 

 

عمل لیپوماتیک چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که لیپوماتیک یا پیکرتراشی به معنای در آوردن چربی های موضعی از داخل بدن است که توسط دستگاه لیپوماتیک صورت می گیرد و طی فرآیندهایی شیمیایی و مکانیکی به شکستن و تکه تکه کردن چربی ها می پردازد. پس از این کار، چربی ها توسط ساکشن هایی بسیار قوی از بدن خارج شده و کاهش سایز را به دنبال خواهند داشت.

نکته ای که در رابطه با لیپوماتیک وجود دارد آن است که مسئله اصلی در این روش، چربی های موضعی نواحی مختلفی همچون شکم و پهلو ( لیپوماتیک شکم و پهلو )، پشت کمر و… هستند. در واقع باید بگوییم که در این عمل، موضوع و دغدغه اصلی، کاهش وزن نیست، بلکه فرم دهی بدن و تغییر سایز و حجم است. به همین دلیل هم اگر فرد از چاقی بسیاری رنج می برد نباید به سراغ چنین روشی برود.

در چنین شرایطی، عمل های جراحی متفاوتی وجود دارند که می توانند مشکل فرد را برطرف نمایند. برای مثال معمولا توصیه می شود که اگر فرد شکمی تا خورده و یا جلو آمده بر اثر زایمان و یا ورزش نکردن دارد، می تواند برای کاهش وزن خود به سراغ روش هایی همچون ابدومینوپلاستی برود. در غیر این صورت، لیپوماتیک انتخاب خوبی خواهد بود.

لیپوماتیک می تواند در لاغری و تغییر فرم نواحی مختلفی از بدن همچون شکم، پهلوها، ران، بازو، باسن، غبغب و… موثر باشد. لازم به ذکر است که برای درمان ژنیکوماستی در آقایان نیز، لیپوماتیک می تواند با تخلیه سینه ها، راه حل ایده آلی به شمار آید.

لیپوماتیک شکم و پهلو

مشاهده نمونه درمان ها

 

مزایای عمل جراحی لیپوماتیک چیست؟

طبیعتا دلیل محبوبیت و رواج عمل جراحی لیپوماتیک در میان افراد، وجود مزایای بسیار زیاد آن است که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • ایمن و موثر بودن:لیپوماتیک برای سلامتی بدن خطری ندارد و در نهایت امنیت می تواند تاثیرات بسیاری را در زیبایی اندام فرد به جا بگذارد.
  • بدون درد بودن:لیپوماتیک جزء کم دردترین روش های لاغری است که به دلیل لرزش آرام در میان چربی ها میزان درد را به مراتب کاهش می دهد.
  • درمان و کاهش انعطاف پذیر بدن:در این روش، فرد می تواند از پزشک خود بخواهد که چربی های مشخصی از بدن او را خارج نماید، این یعنی خواسته فرد، شرط اول خواهد بود.
  • ایجاد کشش در پوست:این روش به دلیل تحریک کلاژن های پوست، موجب کشش در پوست فرد و در نتیجه جوانسازی نیز خواهد شد.
  • دوره نقاهت کوتاه:دوران نقاهت لیپوماتیک تنها به یک روز بستری بودن در بیمارستان و چهار تا پنج روز استراحت در خانه خلاصه می شود و به همین دلیل نیز جزء جراحی هایی شناخته می شود که کمترین دردسر و دوران نقاهت را به همراه دارند.

لزوم مشاوره قبل از انجام عمل لیپوماتیک

معمولا در جلسه مشاوره عمل لیپوماتیک، میزان و حجم چربی حذفی مورد نظر فرد، توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار می گیرد و تمامی انتظارات و خواسته های او نیز مطرح می شود. در چنین شرایطی، پزشک می تواند با بررسی همه جانبه تعیین کند که آیا با توجه به شرایطی همچون قد، وزن و همین طور حجم چربی می توان چنین انتظاراتی را برآورده کرد یا خیر. به همین دلیل هم هست که انجام مشاوره پیش از عمل لیپوماتیک بسیار مهم و البته اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بهترین جراح پیکرتراشی در تهران | بهترین جراح لیپوماتیک در تهران

دکتر احمدرضا کسایی

جراح و متخصص لیپوماتیک و پیکرتراشی در تهران

بیش از 22 سال سابقه جراحی

تماس : ۰۹۹۱۲۵۰۲۹۸۸

مشاوره رایگان (واتساپ) تماس بگیرید اینستاگرام

 

 

لیپوماتیک چه عوارضی دارد؟

لیپوماتیک جزء معدود روش های لاغری است که کمترین میزان عوارض را برای فرد به دنبال دارد. از میان عوارض احتمالی این عمل که با حداقل موارد و احتمالات رو به روست می توان به عارضه آمبولی اشاره کرد که این موضوع در عمل جراحی لیپوماتیک مرکز دکتر احمدرضا کسایی با استفاده از داروهای رقیق کننده خون و همین طور تشویق فرد برای راه رفتن بعد از عمل به کمترین میزان خود رسیده است.

عوارض جانبی جراحی لیپوماتیک ناشی از انتخاب اشتباه پزشک و عدم رعایت نکات بعد از لیپوماتیک است. این روش جراحی به خودی خود هیچ عوارض طولانی مدتی ندارد مگر اینکه یک عامل خارجی باعث این مشکل شود. عوارض موقت نیز جزء جدانشدنی اعمال زیبایی به شمار می‌آیند. از شایع‌ترین عوارض موقت لیپوماتیک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  محل برش داده شده ممکن است عفونت بگیرد یکی از عوارض لیپوماتیک است که در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک اتفاق می‌افتد.
  • خون‌مردگی و کبودی بعد از لیپوماتیک که به دلیل مصرف داروهای انعقاد خون مانند آسپرین رخ می‌دهد. جهت جلوگیری از این امر، فرد باید دو هفته قبل از جراحی لیپوماتیک، مصرف این داروها را طبق دستور پزشک قطع نماید.
  • افتادگی پوست را نیز می‌توان از عوارض لیپوماتیک دانست، لیپوماتیک برای جوانسازی و لیفت پوست کارایی ندارد.

 

لیپوماتیک چگونه انجام می شود؟

در عمل لیپوماتیک، امکان آن وجود دارد که فرد بتواند از چربی های خارج شده خود استفاده مجددی داشته باشد و آنها را به نواحی مختلفی از بدن همچون گونه ها، زاویه سازی صورت، انگشتان، ساق پا، باسن و… انتقال دهد.

 

اقدامات لازم پیش از عمل لیپوماتیک

اولین قدمی که برای انجام عمل جراحی لیپوماتیک پیش روی شما قرار می گیرد انتخاب یک مرکز تخصصی معتبر برای انجام عمل لیپوماتیک است. شما باید مرکزی را انتخاب کنید که با برخورداری از بهترین و متخصص ترین کادر پزشکی و زیبایی، تجربیات و سابقه بسیار خوبی نیز در زمینه لیپوماتیک داشته باشد.موارد زیر از دیگر اقداماتی که قبل از جراحی باید انجام داد:

  • آزمایش‌های تجویز شده توسط جراح خود را حتما انجام دهید.
  • از استعمال سیگار قبل از عمل خودداری کنید.
  • به دستورالعمل های جراح خود برای بهبودی دقت کنید.

 

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک

طبیعی است که بعد از جراحی لیپوماتیک، فرد باید تا مدتی، مراقبت هایی را مدنظر خود داشته باشد. برای مثال یکی از توصیه های دکتر احمدرضا کسایی این است که حداقل تا دو ماه بعد از جراحی، فرد از گن استفاده مستمر داشته باشد. هر چقدر مدت استفاده از گن بعد از عمل جراحی بیشتر باشد، طبیعتا نتیجه رضایت بخش تر و درست تری حاصل خواهد شد.

علاوه بر این باید بگوییم که برای جلوگیری از افزایش مجدد چربی ها و همین طور چاقی دوباره، لازم است که فرد ورزش و انجام تمرینات بدنی خود را فراموش نکند. اما نکته ای که در این میان مطرح می شود آن است که معمولا تا سه ماه طول می شد که تمامی تورم های ناشی از لیپوماتیک به طور کامل از بین بروند، به همین دلیل هم بهتر است که فرد تا حدود یک ماه بعد از جراحی لیپوماتیک از انجام حرکات ورزشی اجتناب نماید. با این حال این میزان می تواند به تشخیص پزشک به دو هفته نیز کاهش پیدا کند.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم آن است که بعد از جراحی لیپوماتیک به هیچ عنوان از کمپرس سرد و یا گرم، برای درمان درد و یا بهبود زخم ها استفاده نکنید!

 

قیمت عمل لیپوماتیک

این روش لاغری و دستیابی به تناسب اندام به نسبت بسیاری دیگر از روش های موجود، هزینه معقولانه تر و ارزان تری دارد و این موضوع نیز از مهم ترین مزایای لیپوماتیک به شمار می آید.عوامل زیر هزینه لیپوماتیک را در آخر مشخص میکنند:

  1. هزینه بی حسی و یا بی هوشی
  2. هزینه های مربوط به بیمارستان و اتاق عمل
  3. آزمایش های قبل از عمل
  4. گن فشرده کننده پس از جراحی
  5. داروهای تجویز
  6. حق الزحمه جراح

هنگام انتخاب متخصص لیپوماتیک در سطح عالی این را از یاد نبرید که تجربه و مهارت و تخصص پزشک بر روی هزینه این جراحی تاثیر می‌گذارد.یکی دیگر از عواملی که روی هزینه لیپوماتیک تاثیر به سزایی دارد محل انجام این عمل است هر چه چربی‌های مورد نظر در محل بیشتر باشد, قیمت این عمل بیشتر می‌شود.معمولاً قیمت عمل لیپوماتیک در ناحیه شکم و پهلو نسبت به دیگر بخش‌های بدن گران تر است.

 

سوالات متداول درباره لیپوماتیک

 

چقدر طول می کشد تا نتایج جراحی به طور کامل مشاهده شود؟

بیشتر کسانی که عمل لیپوماتیک را انجام می دهند تا یک الی سه ماه بعد از جراحی، شاهد نتایج رضایت بخش این جراحی خواهند بود. لذا به دلیل وجود تورم تا چند هفته اول نمی توان انتظار داشت که نتیجه واقعی جراحی، رویت شود.

 

درد زخم ها و بهبودشان به چه صورت است؟

معمولا در طول هفته دوم، منطقه درمان تورم دارد، اما درد و کبودی آن به مرور کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی توصیه می شود که با لباس های مخصوص، میزان درد را کمتر نمایید. غالبا افراد تا 10 الی 14 روز بعد از جراحی خود آماده بازگشت به کار و زندگی روتین خود خواهند بود. توصیه می شود که برای بهبود هر چه سریع تر زخم ها، فرد تمامی بریدگی ها را دائما تمیز نگه دارد و بعد از 48 ساعت یک یا دو بار در روز استحکام کند. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که شنا در جکوزی، استخر و همین طور دریا تا حداقل 7 روز بعد از جراحی ممنوع خواهد بود.

 

آیا لیپوماتیک برگشت پذیر است؟

از آنجایی که حجم سلول های چربی بعد از عمل لیپوماتیک به مراتب کاهش یافته، طبیعتا میزان تکثیر آنها نیز کاهش بسیاری پیدا خواهد کرد، به همین دلیل نیز امکان بازگشت تنها با درصد بسیار پایینی وجود خواهد داشت. در نتیجه، بهتر است که با حفظ و رعایت رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی از بازگشت چربی های خود جلوگیری کنید.

 

آیا عمل لیپوماتیک تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرد؟

به دلیل آنکه لیپوماتیک، عمل جراحی زیبایی به حساب می آید تحت پوشش بیمه پزشکی قرار نخواهد گرفت، مگر آنکه برای انجام آن، دلیل مشخص پزشکی وجود داشته باشد. برای مثال عمل جراحی ناشی از وجود تومورهای کوچک چربی در زیر پوست که با لیپوماتیک برطرف می شوند تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

 

مدت زمان عمل لیپوماتیک چقدر است؟

زمان فرآیند جراحی لیپوماتیک به طور متوسط بین 3 تا 7 ساعت طول خواهد کشید که با در نظر گرفتن مواردی همچون سایز بیمار، تعداد مناطق تحت درمان و همین طور نوع بیهوشی متغیر خواهد بود.

 

ترشحات خونی ناشی از لیپوماتیک تا چند وقت بعد از عمل ادامه پیدا خواهند کرد؟

معمولا بین یک تا دو روز بعد از جراحی و تخلیه چربی در لیپوماتیک، مقدار نسبتا زیادی خونابه از محل سوراخ ها تخلیه خواهد شد.

 

آیا بعد از جراحی لیپوماتیک، اختلال قاعدگی پیش خواهد آمد؟

جلو و یا عقب افتادن قاعدگی در خانم ها و همین طور بروز تب مختصر در افراد می تواند به علت واکنش بدن به این جراحی صورت پذیرد و به همین دلیل نیز هیچ چیز غیر عادی و غیر طبیعی نخواهد بود.