چاقی مفرط چیست و راههای درمان آن

چاقی مفرط و درمان آن

چاقی مفرط از جمله امراض بسیار جدی و خطرناکی است که امروزه بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل، کاملاً طبیعی است که با پیشرفت تکنولوژی راههای درمانی به روز و قابل قبولی به وجود آید که در ادامه شما را با روش‌های درمانی برای برطرف کردن این توده بدنی بالاتر 35 بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تعریف چاقی مفرط و راه های درمانی آن از  زبان دکتر احمدرضا کسایی در برنامه شبکه دو صدا و سیما :

 

چاقی مفرط چیست؟

زمانی که بدن بیش از اندازه کالری دریافت کند، این کالری به چربی تبدیل می‌شود و زمانی که این میزان چربی افزایش پیدا کند، معمولاً فرد به چاقی مفرط مبتلا خواهد شد. در حالت کلی می‌توان گفت که بالا بیش از 35 BMI  باعث ایجاد چاقی از نوع مفرط می‌شود و عملکرد طبیعی بدن مختل می‌شود و عمدتاً ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، پایین بودن کیفیت خواب، یائسگی و مصرف برخی از داروها باعث ایجاد افرایش وزن به این صورت می‌شود.

 

راههای درمان چاقی مفرط

توجه داشته باشید که مشکلات زیادی از قبیل زانو درد و کمر درد به خاطر چاقی مفرط به وجود می‎آیند. البته در این میان، بیماری‌ها دیگری از قبیل دیابت نوع 2، کلسترول بالا و در شرایطی چه بسا سرطان را هم باید ناشی از چاقی افراد به صورت مفرط در نظر گرفت. به همین دلیل، ما در ادامه بیشتر در مورد روش‌های درمانی برای کاهش وزن مرتبط با چاقی افرادی که به صورت مفرط است، با شما صحبت خواهیم کرد.

 

مینی بای پس معده

روش مینی بای پس معده از جمله روش‌های درمانی برای کاهش وزن است. ترکیب اسلیو معده و بای پس معده این روش جراحی لاغری را تشکیل می‌دهد. ناگفته نماند که نام دیگر این روش درمان بای پس تک آناستوموزی است. به این دلیل که کیسه معده به تأخیر بیفتد، میزان غذایی که معده درون خود نگه می‌دارد را باید محدود کرد که با این حساب، میزان خاص و مشخصی از حجم معده بسته می‌شود.

مینی بای پس معده چیزی برخلاف  اسلیو معد است. کیسه باریک و بلند معده در مینی بای پس، به خاطر جدا شدن از دیگر قسمت‌های معده، باید بخیه زده شود و یعنی قسمتی از معده که باقی مانده است، حذف نخواهد شد. معمولاً این روش جراحی لاغری برای آن دسته از عزیزانی که از بیماری چاقی مفرط رنج می‌برند، یک روش ایده آل است.

 یکی از مزایای اصلی این روش در بین دیگر روش‌های جراحی معده به هزینه پایین آن بر می‌گردد؛ همچنین دوره نقاهت تنها 1 روز است و 50 الی 80% را می‌توان برای کاهش وزن با این روش در نظر گرفت. خاطر نشان می‌کنیم که این نوع جراحی با روش مینی بای پس معده انجام می‌شود و بخیه در این روش معمولاً نسبت به دیگر روش‌های جراحی بسیار کوچک‌تر خواهد بود.

بای پس معده

بای پس معده که به آن گاستریک بای پس معده هم می‌گویند یکی دیگر از روش‌های درمانی برای کاهش وزن به خصوص برای افرادی است که دچار چاقی مفرط شده‌اند. تغییراتی که با این روش انجام می‌شود به حجم معده و سیستم گوارش و هضم غذا مربوط می‌شود و این چنین است که فرد بعد از انجام این عمل، تمایل کمتری به خوردن انواع غذاها دارد. در ضمن غذایی که مصرف می شود هم وارد تنها قسمتی از روده کوچک می‌شود و بدین ترتیب است که بدن قادر نخواهد بود کلیه کالری غذا را جذب کند. با این حساب می‌توان گفت که سیری زودهنگام نتیجه این عمل جراحی به شمار می‎آید.

 

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی به شمار می‌آید. در این روش، جراح 75 الی 80% حجم معده بیمار برداشته می‌شود و جزء جراحی‌های غیر قابل بازگشت شناخته می‌شود و این روش درمانی هم برای درمان چاقی مفرط توصیه می‌شود و قبل از انجام این عمل، پزشک باید یک سری آزمایش‌ها را بررسی کند تا بتواند میزان ریسک جراحی را ارزیابی کرده و سپس این عمل را انجام دهد. آن دسته از افرادی که مشخصه توده بدنی آن‌ها بیش از 40 است، دارای فشار خون بالا هستند و همچنین دارای سلامت عمومی بدن است، به راحتی می‌تواند از این راه درمانی برای لاغری خود استفاده کند.

 

سخن پایانی

‌همان‌طور که گفته شد، چاقی مفرط به شاخصه توده بدنی بالاتر از 35 گفته می‌شود که در صورت عدم توجه و درمان بیماری‌های نظیر دیابت نوع 2، کلسترول بالا و… را به وجود می‌آورد. در مورد انواع جراحی برای برطرف کردن این مشکل به صورت مختصر ولی مفید صحبت کردیم. با این حساب شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام و هزینه هرکدام از عمل‌های جراحی، می‌توانید به دکتر احمد رضا کسایی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *