ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم چیست ؟

ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم چیست

همه انسان ها به دنبال داشتن اندامی زیبا و خوش فرم هستند، چرا که اندامی زیبا و تراشیده، جذابی ظاهری افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل هم هست که امروزه در علم پزشکی، راه های بسیار متفاوتی به کار گرفته می شود تا افراد بتوانند به اندام ایده آل خود دست یابند. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین راه ها برای لاغری، استفاده از جراحی ابدومینوپلاستی است. اما ابدومینوپلاستی چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با هر آنچه که باید در رابطه با این جراحی بدانید آشنا کنیم.

بهترین جراح پیکرتراشی در تهران | بهترین جراح لیپوماتیک در تهران

دکتر احمدرضا کسایی

جراح و متخصص لیپوماتیک و پیکرتراشی در تهران

بیش از 22 سال سابقه جراحی

تماس : ۰۹۹۱۲۵۰۲۹۸۸

مشاوره رایگان (واتساپ) تماس بگیرید اینستاگرام

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یکی از انواع جراحی های زیبایی است و برای افرادی کاربرد دارد که شکم هایی روی هم تا خورده و بزرگ دارند. معمولا این نوع از چاقی که بیشتر مربوط به ناحیه شکم می شود، در اثر زایمان های زیاد و یا ورزش نکردن شکل می گیرد. این عمل جراحی با هدف برداشتن چربی از شکم و همین طور حذف پوست های اضافی در این ناحیه انجام می گیرد. در کنار این نیز تنگ شدن عضلات دیواری شکم و بازسازی فرم آن نیز از دیگر تاثیرات مثبت جراحی ابدومینوپلاستی به شمار می آید.
نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که این جراحی، تنها برای کسانی مناسب است که با رژیم و همین طور ورزش، نتوانسته اند شکم خود را کوچک کنند. در کنار این نیز وجود ترک های پوستی ناشی از تغییرات وزنی نیز از دیگر مواردی است که می تواند گزینه مناسبی برای انجام ابدومینوپلاستی باشد. با توجه به این توضیحات باید بگوییم که ابدومینوپلاستی به منظور کاهش وزن و یا لاغری صورت نمی گیرد، بلکه جنبه فرم دهی دارد.
نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از افراد به عنوان موارد منع انجام جراحی ابدومینوپلاستی شناخته می شوند. به همین دلیل نیز می توان گفت افرادی که با دیابت، سوء تغذیه، اختلالات ایمنی، اختلالات ترمیم زخم، مصرف داروهای ضد انعقاد، سابقه لخته شدن خون، نارسایی ورید یا لنفادم اندام تحتانی، انسداد مزمن ریه، نارسایی کلیه، کم خونی و… رو به رو هستند نباید به سراغ انجام جراحی ابدومینوپلاستی بروند.

 

عمل ابدو پلاستی

فرق ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک

یکی از مهم ترین دغدغه ها و سوال هایی که در رابطه با این جراحی مطرح می شود، فرق ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک است. دکتر احمدرضا کسایی جراح و متخصص پیکرتراشی در تهران در پاسخ به این سوال می گویند که اگر فرد دارای شکمی روی هم افتاده باشد و یا وقتی خود را به صورت نیم رخ در آینه می بیند، شکمی بزرگ توجهش را به خود جلب می کند نیازمند ابدومینوپلاستی است. این در صورتی است که لیپوماتیک برای اضافه وزن و چاقی عمومی مناسب خواهد بود. به همین دلیل هم اگر چاقی در قسمت های دیگری از بدن شما نیز وجود دارد و یا به دنبال کاهش وزن هستید، می توانید به جای ابدومینوپلاستی به سراغ لیپوماتیک بروید.

 

روند جراحی ابدومینوپلاستی

معمولا جراحی ابدومینوپلاستی دارای سه مرحله کلی است. مرحله اول جراحی، مربوط به برداشتن پوست اضافی در ناحیه شکم و شرمگاهی است. این کار نیز در قسمتی از بدن انجام می شود که در معرض دید نباشد. مرحله دوم، اما به عضلات شکمی مربوط می شود. در این بخش، این عضلات به هم نزدیک تر می شوند و در نتیجه ظاهری سفت تر و عضلانی تر پیدا می کنند. در نهایت نیز به مرحله سوم می رسیم که طی آن، چربی های اضافی تخلیه می شوند و شکم کاملا صاف و خوش فرم می گردد.
نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که معمولا در جراحی ابدومینوپلاستی، جراح سعی می کند که زخم ها را به گونه ای ایجاد کند که اسکار و لکه های آن باقی نماند. به همین دلیل نیز لازم است که برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی به سراغ جراحی متخصص و حرفه ای در این زمینه بروید.

 

قیمت ابدومینوپلاستی

 

مزایای ابدومینوپلاستی چیست؟

طبیعتا با توجه به تمایل بسیاری از افراد به انجام جراحی ابدومینوپلاستی می توان انتظار وجود مزیت های بسیاری را برای این جراحی داشت. به طور کلی داشتن شکمی صاف، عضلانی و محکم تر، از مهم ترین مزایای این جراحی به شمار می آیند. در کنار این نیز رهایی از پوست های اضافی و شل شکم و همین طور افزایش اعتماد به نفس ناشی از داشتن اندامی خوش فرم و زیبا هم از دیگر مزیت ها و فواید استفاده از جراحی ابدومینوپلاستی به شمار می آیند.

 

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

طبیعی است که ابدومینوپلاستی نیز مانند هر جراحی دیگری، عوارض مخصوص به خود را داشته باشد. اولین مسئله ای که باید به آن اشاره کنیم این است که معمولا عوارض موجود در سه روز اول بعد از جراحی نمود پیدا می کنند. معمولا مسائلی همچون واکنش های آلرژیک به داروهای بیهوشی، تجمع مایع و خونابه، خون ریزی، تورم طولانی مدت، شل شدن و افتادگی دوباره پوست، کاهش یا افزایش حساسیت پوست، باقی ماندن جای بخیه، تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی شده و… از جمله عوارض احتمالی جراحی ابدومینوپلاستی به حساب می آیند.
به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از عوارض این جراحی، ارتباط مستقیمی با جراح و پزشک شما خواهند داشت. سعی کنید در انتخاب جراح خود، حساسیت و دقت بسیار زیادی را به کار بگیرید تا در نهایت از عوارض این جراحی نیز خیالی آسوده تر داشته باشید. داشتن حساسیت و تخصص بالا در انجام این جراحی توسط پزشک و جراح می تواند خطرات و عوارض احتمالی آن را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

 

عمل ابدومینوپلاستی

 

مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

معمولا بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، فرد چند روزی احساس درد خواهد داشت و  می تواند با مصرف داروهای مسکن به تجویز پزشک، این درد را کاهش دهد.  قطعا به دلیل حجم وسیعی از بدن که مورد جراحی قرار گرفته، احساس درد به مدت 3 روز کاملا طبیعی است. معمولا لازم است که فرد به مدت یک هفته استراحت کند و بعد به فعالیت های روزمره خود بپردازد. به خاطر داشته باشید که سرعت بهبودی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است که به بدن خود استراحت و فرصت بدهید تا با تغییرات ایجاد شده مطابقت پیدا کند.
در کنار این موارد، استفاده از شکم بند و گن های مخصوص نیز به مدت دو ماه، آن هم به صورت شبانه روز، جزء ملزومات مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی به حساب می آید. پرهیز از کشیدن سیگار، مصرف مولتی ویتامین های روزانه، راه رفتن منظم و حرکت دادن پاها و… نیز از جمله مراقبت های بعد از این جراحی خواهند بود.

 

جراحي شكم

 

سوالات متداول درباره ابدومینوپلاستی

1- آیا بعد از جراحی ابدومینوپلاستی می توان باردار شد؟
بله، بارداری بعد از ابدومینوپلاستی امکان پذیر است، اما توصیه می کنیم که پروسه بارداری را پیش از انجام این جراحی تکمیل کنید. در نهایت نیز برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی، بهتر است که بارداری خود را به بعد از جراحی ابدومینوپلاستی موکول کنید.

 

2- هزینه جراحی ابدومینوپلاستی چقدر است؟
هزینه این روش با توجه به اندام هر فرد و میزان چربی موجود و همین طور پوست اضافه، متفاوت خواهد بود. به همین دلیل نیز لازم است که پیش از هر چیز به طور کامل معاینه شوید و بعد بتوانید هزینه این جراحی را نیز تخمین بزنید.

 

3- آیا انجام جراحی ابدومینوپلاستی محدودیت سنی دارد؟
خیر، این عمل جراحی هیچ محدودیت سنی ندارد اما اکثرا برای افراد 18 تا 50 سال انجام می شود.

 

4- چه شرایطی برای جراحی ابدومینوپلاستی لازم است؟
فرد باید در مدت 6 ماه اخیر، وزن ثابتی داشته باشد و در حال حاضر نیز هیچگونه بیماری جدی نداشته باشد. در کنار این نیز بیمار باید عوارض احتمالی را بداند و با انجام تمامی توصیه ها و توجه به مشاوره های موجود این جراحی را به انجام برساند.

 

5- آیا می توان بلافاصله بعد از زایمان، ابدومینوپلاستی را انجام داد؟
معمولا توصیه می شود که چنین کاری صورت نگیرد. بهتر است که فرد حداقل 6 ماه بعد از زایمان سزارین خود، اقدام به جراحی ابدومینوپلاستی نماید.

 

6- طول مدت جراحی ابدومینوپلاستی چقدر است؟
زمان این جراحی معمولا با توجه به نوع و همین طور وسعت چربی متغیر خواهد بود. با این حال به طور متوسط چیزی حدود 2 تا 5 ساعت زمان می برد تا جراحی ابدومینوپلاستی به انجام برسد.

 

7- عمل ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟
کسانی که پوست شکمشان بعد از زایمان یا بعد از فتخ های شکمی یا بعد از عمل های اسلیو لاغر شدن، شل و آویزان شده آنها کاندیدای بسیار خوبی برای عمل ابدومینوپلاستی هستند اما اگر بتوان یک مقدار از آن را با ورزش و کارهای غیر جراحی برطرف کرد بهتر است ،باید به این نکته هم دقت کنیم که پوست آویزان تقریبا محال است با ورزش کردن درست شود.

 

8- آیا در عمل ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک پهلو ها به صورت همزمان صورت می گیرد یا خیر؟
این یک روش ترکیبی به اسم لیپوابدومینوپلاستی است که یک تکنیک نوآورانه می باشد که کاملا چربی های پهلوها و شکم از طریق لیپوماتیک خارج می شود. عضلات جداره شکم که حالت افتادگی و شل شدن پیدا کردند کشیده و دوخته می شود و پوست شکم کاملا کشیده می شود و محل بخیه ها بعد از مدتی کاملا محو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *